In januari 2013 is het Medisch Centrum Zuiderzee in Lelystad van start gegaan met Orfeus 2e lijn. Wat zijn de ervaringen tot nu toe? We vragen het aan Cees de Boer, gynaecoloog in het MC Zuiderzee.
Waarom de overstap naar Orfeus 2e lijn?
“Het programma waarmee we werkten was verouderd en werd niet meer ondersteund door de leverancier. Bovendien werd meer functionaliteit gewenst door de gebruikers. We waren op zoek naar een echt elektronisch dossier.”
En toen kwam Orfeus om de hoek kijken?
“Klopt, we hebben de koppen bij elkaar gestoken en samen zijn we tot dit resultaat gekomen. De samenwerking is niet helemaal toevallig; vanaf het begin ben ik betrokken geweest bij de ontwikkeling van Orfeus.”
Wat zijn de ervaringen tot nu toe?
“Gunstig. De implementatie verloopt gefaseerd. Eerst de partusgegevens zoals men gewend was. Later het prenatale traject, echo’s, partusverlag enz.”
Wat zijn de voordelen van Orfeus 2e lijn?
“De voordelen t.o.v. het oude programma zijn evident qua uitgebreide functionaliteit. Ik ben nog wel druk bezig om diverse functies en rapporten meer in te richten naar de behoeften van de 2e lijn. Kinderziektes hebben zich vooralsnog niet voorgedaan.”
Vindt u het programma gebruikersvriendelijk?
“Men moet wel wennen aan de complexiteit qua navigatie t.o.v. het oude programma. Maar ik hoor geen klachten.“
Communicatie tussen 1e en 2e lijn is de laatste jaren vaak in het nieuws geweest. Draagt Orfeus 2e lijn bij aan een betere communicatie?
“Ja, in zoverre dat onze rapporten nu beter aansluiten op de registratiebehoeften van de 1e lijns praktijken die ook Orfeus gebruiken. Dit jaar hopen we te komen met elektronische gegevensuitwisseling bij consult en overdracht van 1e naar 2e lijn en viceversa. Zoals nu al mogelijk is met Orfeus Euridice maar dan met echte data.”